Relacje

DODANO: Piątek, 05 stycznia 2018 | WYDANIE: X/2017

MTM Ostróda z lepszym wynikiem niż rok temu

  • Wyroby firmy Handicraft to natura w czystym wydaniu – blaty stołów wzbudzały duże zainteresowanie zwiedzających.

    Wyroby firmy Handicraft to natura w czystym wydaniu – blaty stołów wzbudzały duże zainteresowanie zwiedzających.

  • Ciekawą ofertę prezentowały firmy Platan i Libro – producenci mebli tapicerowanych.

    Ciekawą ofertę prezentowały firmy Platan i Libro – producenci mebli tapicerowanych.

  • Drewniane stoły i stoliki na efektownych metalowych nogach to oferta firmy REMO Meble.

    Drewniane stoły i stoliki na efektownych metalowych nogach to oferta firmy REMO Meble.

Zdaniem organizatorów 44. edycji Międzynarodowych Targów Meblowych w Ostródzie można mówić o sukcesie tegorocznej imprezy, choć widać, że jej ceniona przez wiele lat renoma już nieco przygasła.

Tegorocznej, 44. edycji Międzynarodowych Targów Meblowych, trwającej od 5 do 8 września, towarzyszyła 4. edycja Targów Technologii Obróbki Drewna i Produkcji Mebli AMIA.

Jest to wyjątkowe wydarzenie dla regionu, dlatego w uroczystym otwarciu obu imprez nie mogło zabraknąć przedstawicieli samorządowych, między innymi wojewody warmińsko-mazurskiego Artura Chojeckiego oraz wicemarszałka województwa warmińsko-mazurskiego Wioletty Śląskiej-Zyśk.

W tym roku ogół wystawców skupiło się w jednej hali, gdzie wyodrębniono sektory dla meblarzy, dostawców technologii i scenę konferencyjną.   

– Gościmy 64 firmy z branży meblowej, z czego jesteśmy zadowoleni, bo jest ich więcej niż w roku ubiegłym, natomiast na AMII wystawia się mniej firm – mówił podczas targów Piotr Łyżeń, dyrektor projektu. – Jest to efektem niesprzyjającego terminu Furnicy, która odbywa się cztery dni po naszej imprezie. Jeżeli chodzi o odwiedzających, to intensywnie pracowaliśmy nad tym, aby powrócili klienci ze Wschodu, i to nam się udało. Przybyło dużo osób z Litwy, Łotwy i Estonii. Po raz pierwszy od dłuższego czasu mamy też wystawców z zagranicy – dwie firmy z Ukrainy, dwie firmy z Białorusi, dwie firmy z Litwy i jedną firmę z Irlandii. Z przeprowadzonych z nimi rozmów wynika, że są oni z targów zadowoleni. Dużym sukcesem tej edycji jest też spory procent odwiedzających z zagranicy. Mieliśmy grupę zakupową z Chin oraz klientów z Indii.

Patrząc na stoiska wystawców, Ostróda skupiła producentów wszystkich rodzajów mebli. Najwięcej było jednak przedstawicieli sektora mebli tapicerowanych, w tym tak znane firmy jak IMS Sofa, PMW Wojciech Mielczarek, Libro Marek Liberacki, Fabryka Mebli Gala Collezione, Fabryka Mebli Benix Kaczorowscy, Roland Meble czy Platan. Zwiedzający mogli zobaczyć nie tylko ciekawe formy kanap i siedzisk, ale również praktyczne rozwiązania polepszające komfort siedzenia. Po latach przerwy wróciła na targi firma Urban, wyłączny dystrybutor na Polskę amerykańskich marek: Ashley Furniture, Aico Amini, Legacy Classic, Universal Furniture i Craftmaster. Jednak największą atrakcją wśród wystawców sektora meblowego okazały się pokazy snycerskie w wykonaniu mistrzów z Pracowni Rzeźbiarskiej Mebs Meble Gdańskie. Przez cztery targowe dni na ich stoisku powstawało nowe dzieło – ręcznie robiona płaskorzeźba herbu Ostródy. Oprócz praktycznego pokazu rzeźbienia na zwiedzających czekał specjalny wykład o historii powstania mebli gdańskich i samych twórcach.

– Powód, dla którego tutaj jesteśmy, to pokazanie ludziom ręcznego rzeźbiarstwa, ciężkiej, mozolnej pracy, jaką wkładamy w wykonanie każdego mebla – mówił Bartłomiej Jóskowski, właściciel firmy. – Nasza pracownia ma dziewięciu bardzo dobrych snycerzy i jesteśmy chyba jedyną firmą, która ma aż tylu profesjonalnych twórców. Staramy się oferować rynkowi to, czego na nim brakuje, czyli mebli bardzo bogato rzeźbionych. Wyposażymy nie tylko wnętrza, ale też całe obiekty. Robimy meble zarówno do salonów, łazienek, sypialni, jak i kuchni. Wszystkie mają elementy rzeźbione.

Zwiedzający mogli poznać także ofertę komponentów meblowych, w tym stelaże łóżkowe firmy MR Producent Stelaży oraz materace firmy Animar. Animar jest znaną w Polsce firmą, specjalizującą się w produkcji materacy sprężynowych – bonellowych i kieszeniowych, i bywalcem branżowych wystaw, a dowodem na ich popularność było stoisko pełne gości każdego dnia targów. Z kolei firma MR Producent Stelaży to nowicjusz w tego typu imprezach, ale ta wystawa okazała się dla niej bardzo udana.

– Obsługujemy rynek w całej Polsce, a w ostatnim czasie mieliśmy sporo zamówień z północy kraju, więc zdecydowaliśmy się na to, aby szerzej przybliżyć naszą ofertę północnym klientom – mówił Włodzimierz Czechowicz, właściciel firmy. – Jak się okazało był to strzał w dziesiątkę i wyjedziemy stąd bardzo zadowoleni. Dzisiaj podpisałem umowę z nowym kontrahentem na 80 sztuk stelaży miesięcznie.

Jeszcze przed targami organizatorzy przeprowadzili na szeroką skalę kampanię reklamową skierowaną przede wszystkim na rynki wschodnie, co przyniosło efekty w postaci wystawców z tego obszaru – producenta materacy z Białorusi „Барро“, firm Ecma Trade, UAB Interjero Elementai, Juweranna, Furniture Factory NOVA, Sofa Source Ltd oraz MB Sidabrine Lape.

W strefie AMII prym wiodły firmy narzędziowe – Festool i PolishStyl, na stoiskach których prezentowane były praktyczne i nowoczesne rozwiązania w obróbce drewna, choć nie brakowało też firm z sektora cięcia tkanin i projektowania mebli – CAD Projekt i Allcomp. 5 września Expo Mazury znalazło się też na mapie miejsc europejskiej trasy „Festool Roadshow 2017“ – wyładowana po brzegi w nowe produkty ciężarówka Festool była nie lada atrakcją dla odwiedzających Targi MTM i AMIA.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się również strefa e-commerce, której ambasadorem było B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego, oferujące usługi w zakresie badań i technologii, przygotowujący specjalistyczne raporty i analizy dla całej branży. Podczas targów reprezentant firmy B+R Studio Martin Czyrnia przeprowadził cztery prelekcje na temat rozwoju rynku e-commerce w branży meblarskiej. Słuchacze mogli dowiedzieć się jak przedstawia się oferta sprzedaży mebli online wśród producentów i dystrybutorów, na co kupujący przez Internet zwracają uwagę przy wyborze mebli i dlaczego się na nie decydują.

– E-commerce rewolucjonizuje rynek sprzedaży mebli – mówił prelegent. – Kiedyś obwiano się rzetelności płatności, ale kilka lat temu wszystko się zmieniło i jest to teraz wiarygodna forma sprzedaży. Na pewno do popularności sprzedaży internetowej przyczyniły się niższe ceny i duży wybór asortymentu zgromadzonego w jednym miejscu, a także szybki czas dostawy, oszczędność czasu klienta i płatność przez konto internetowe.  

Ostródzkie targi to oprócz prezentacji produktów i usług cenionych producentów i dystrybutorów również platforma dla przyszłych designerów i architektów wnętrz. Do współpracy przy tegorocznej edycji zaproszone zostały dwie uczelnie: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, które zaprezentowały swoje prace.

Autor: Tekst i Fot.: Irena Muszałowska